skip to Main Content

Saziņai:

Email: offis@lotos-pharma.com
Phone: 371......................
Adrese: Plieņciema 16, Mārupes nov.

Mēs tikai izsakām savu viedokli

C vitamīna uzņemšanas veidi, dabīgais un mākslīgi sintezētais C vitamīns

C vitamins ir ļoti svarīgs Imunitātei, asinsvadu un gļotādu stāvoklim, dzelzs uzsūkšanai, brūču dzīšanai un iekaisumiem.

Pierādīts, ka C vitamīns pat ļoti mazās devās spēj:

  • aizsargāt šūnas no bojājumiem, ko var radīt brīvie radikāļi, toksīni un ārējās vides piesārņojums;
  • organismā piedalās kolagēna sintēzes procesā, kas savukārt ir būtiska asinsvadiem, kauliem, saitēm un cīpslu struktūrām;
  • stiprina asinsvadu sieniņas;
  • veicina brūču dzīšanu;
  • aizkavē iekaisumu rašanos;
  • palīdz organismā uzsūkties nepieciešamajām vielām, piemēram, dzelzij.

Nepieciešamība pēc C vitamīna

C vitamīns īpaši nepieciešams maziem berniem, diabētiķiem, vecākiem cilvekiem, tiem, kas dzīvo augstas piesarņotības apvidos, ka arī cilvēkiem, kas noslogo savu organismu ar kaitīgām vielām kā cigaretes, alkohols. Vajadzīgs, lai pretotos infekcijas slimībām, lai būtu elastīgi asinsvadi, vesela āda un smaganas. Darbojas kā antioksidants. Samazina holesterīna daudzumu asinīs, veicina redzes uzlabošanos. Stiprina koncentrēšanās spējas, atvieglo stresa stāvokli un mazina alerģiskas reakcijas.

C Vitamīna uzņemšanas veidi.

Ir divi vitamīnu uzņemšanas veidi –

1)  ar uzturu, kad tiek uzņemts dabīgais C vitamīns  vai dabīgais C, kas iegūts ekstrahējot tos no augļiem.

2) sintētiskais C vitamīns tablešu veidā – vienā tabletē parasti koncentrēta lielāka deva C vitamīna, nekā dienā to nepieciešams uzņemt. Kāpēc? Tāpēc, ka mākslīgais C vitamīns organismā pārstrādājas daudz grūtāk un lēnāk nekā dabīgais ( 10-30% biopieejamība).

Sintētiskie C vitamīni noder reizē, kad laika trūkuma dēļ esat aizmirsis atjaunot vajadzīgo augļu un dārzeņu krājumus. Kā arī sintētisko C vitamīna uzņešana ir lētāka.

C vitamīnu populārāko formu apskats.

  • Kapsulās  – kaspulas izšķīst cilvēka organismā aptuveni 5-15min laikā, līdz ar to aktīvās vielas var ātrāk uzsūkties un fermenti tās mazāk traumēti.
  • Tabletēs ( cietā veidā) – ir ilgāks aktīvās vielas izdalīšanās laiks. Kapsula ir zem liela spiediena sapresēta, tāpēc, lai aktīvās vielas nonāktu asinsritē ir nepieciešams aptuveni 0,5-1h. Tā kā tablete ilgstoši atrodas gastrointestinālā traktā, dažādi fermenti un skābes “saēd” aktīvās vielas. Līdz ar to uzsūksies mazāks daudzums.
  • Putojošās tabletes ( šķīstošas ūdenī, parasti iepakojumā 10-20 gab) – jāizšķīdina ūdeni un dzer. Tabletei izšķīstot aktīvās vielas ir vienmērīgi izplatītas pa šķidrumu (ūdeni), iedzer jau nesaistītas aktīvās vielas, tās ātri uzsūcas. Kā mīnusu var minēt, ka aktīvās vielas daļēji paliek uz glāzes sieniņām, tāpēc uzsūcas mazāks daudzums.
  • Dražējās ( parasti iepakojumā līdz  200 sūkājamo dražeju) – dražejas darbojas līdzīgi kā sūkājamās tabletes. Kā mīnusu var minēt, ka viņas ir jāuzņem daudz, lai sasniegtu terapeitisko devu, jo viena dražeja parasti satur milzīgu daudzumu cukura un smieklīgi maz aktīvo vielu!

Zinātniskās literatūras pārskats par C vitamīna ārstnieciskām īpašībām

Atverot šo sadaļu, apliecinu, ka esmu veselības aprūpes nozares speciālists un varu objektīvi izvērtēt  šo informāciju par C vitamīnu.

Redakcija nenes atbildību sarežģījumu gadījumos, kas radušies, nespeciālistiem interpretējot vai nelietderīgi izmantojot portālā publicēto reklāmas un/vai rakstu informāciju.

 

ATVĒRT SADAĻU (nospiest uz "+" zīmi)

C vitamīns

Produkti, kuru sastāvā ir C vitamīns

Vai var pārdozēt C vitamīnu?

Tas ir atkarīgs no organisma vielmaiņas īpatnībām un cilvēka hroniskām slimībām (gastrīts, kuņģa čūla, nieru mazspēja). Vairums cilvēku dienā var uzņemt līdz pat 2000 mg C vitamīna, un viņiem neradīsies nekādi blakusefekti. Savukārt dažiem jau no 500 mg lielas diennakts devas parādīsies caureja un citi gremošanas traucējumi. Ūdenī šķīstošie vitamīni (pie tiem pieder arī C vitamīns) no organisma izdalās viegli, tādēļ pārdozēšanas sekas nav tik nopietnas. Tomēr vienmēr pastāv arī izņēmumi!

Kāda ir C vitamīna diennakts deva?

Cilvēkam dienā minimāli nepieciešams vismaz 10 mg C vitamīna, bet ieteicamā deva ir ap 100 mg (grūtniecēm, sportistiem, smaga darba strādniekiem — līdz 150 mg)

Kāda ir C vitamīna maksimālā deva?

C vitamīna maximalās devas:

  • Zīdaiņiem pavisam nelielas devas.
  • Bērni no 1-3 gadiem – max 400mg
  • Bērni no 4-8 gadiem – max 650 mg
  • Bērni no 8 un pieaugušie max 500 – 1000 mg.

Kāds daudzums C vitamīns ir ieteicams vīrusu laikā?

Lai samazinātu saslimšanas iespējas, dienā regulāri nepieciešams uzņemt 200-300 mg C vitamīna . Vīrusu infekciju gadījumos C vitamīna dienas devu īslaicīgi var palielināt līdz 1000mg dienā.

Ja jums nav izdevies izsargāties no saslimšanas, tad, līdzko jūtiet pirmos slimības simptomus, 3 dienas pēc kārtas uzņemiet pastiprinātu devu C vitamīna. Šāda deva C vitamīna slimību spēj iznīcināt. Pēc tam jāpāriet uz parasto vitamīnu devu.

Kas ir C vitamīna trukuma simptomi ?

Pirmais simptoms, kas norāda uz vitamīna trūkumu, ir nepārejošs nogurums. Savukārt nopietnāka C vitamīna deficīta jeb cingas gadījumā rodas asinsvadu trauslums, kas progresējot var radīt iekšējo asiņošanu, smaganu asiņošanu, zobu un matu izkrišanu, locītavu pietūkumu un sāpes, kā arī ievērojami samazina organisma spēju pretoties vīrusu infekciju slimībām.

Back To Top